เรื่องวิเคราะห์ความรักในพระพุทธศาสนา


เรื่องวิเคราะห์ความรักในพระพุทธศาสนา

คำว่า  ฉันขอเข้าถึงพระพุทธเจ้าว่าเป็นที่พึ่งที่ระลึก  หมายถึงเราเข้าถึงความสะอาด  ความสว่าง  ความสงบในจิตใจของตนเอง

คำว่า ฉันขอเข้าถึงพระธรรมว่าเป็นที่พึ่งที่ระลึก  หมายถึงเราเข้าถึงธรรมชาติในจิตใจของตนเอง

คำว่า  ฉันขอเข้าถึงพระสงฆ์ว่าเป็นที่พึ่งที่ระลึก  หมายถึงเราเข้าถึงหมู่คณะในจิตใจของตนเอง

ช่วงนี้เป็นเดือนมกราคมต้นปีใหม่ ขอให้เราทำความดีกันทุกคน  วันนี้ขอบรรยายคำว่า  ความรัก ภาษาบาลีแปลว่า  เมตตา  ภาษาสันสกฤตแปลว่า  มิตรา  หมายถึง  มีความรู้สึกว่าขอให้สัตว์ทั้งหลายเป็นสุขเป็นสุขเถิด  ไม่ต้องการสิ่งตอบแทนใดใด

นี่คือรักอย่างรัก  ถ้ารักอย่างกิเลส  ภาษาบาลีว่า  ราคะ  แปลว่า  ความใคร่  คือ  ใคร่จะให้ได้ดังใจตัวเมื่อไม่ได้ก็เป็นทุกข์  นี้คือกามราคะ

ถามว่าความรักกับความใคร่ต่างกันอย่างไร..?

เรื่องราคะมี 3 ข้อคือ  ดังนี้

1 . กามราคะ  อันความอยากความใคร่ในกามเป็นทุกข์

2 . รูปราคะ เช่นพ่ออยากให้ลูกเป็นเหมือนดังใจตัวปรารถนา

3 . อรูปราคะ  เช่นอยากได้ยศตำแหน่งอยากได้เกียรติ  มันเป็นนามธรรม

เมื่อเรามีเมตตาต่อเขาเราจะไม่โกรธไม่เกลียด  ที่คนเรารักกันไม่ได้เพราะมันเปรียบเทียบกันทางกิเลส  เราต้องเอา 2 สิ่งมาเปรียบเทียบกันคือกายกับใจ

 เมื่อใจมาเปรียบกัน  เรามีทุกข์เหมือนกัน  เมื่อกายมาเปรียบกันเราทุกคนล้วนเกิดแก่เจ็บตายด้วยกันทั้งหมด.

สัตว์ทั้งหลายล้วนเป็นเพื่อนเกิดแก่เจ็บตายด้วยกัน  ทุกคนรักสุขเกลียดทุกข์เหมือนกัน

นี่คือคนทั้งโลกคือคนคนเดียวกัน  เราเป็นเพื่อนกัน  ขอให้เพื่อนเป็นสุขเป็นสุขเถิด  อย่าได้เบียดเบียนซึ่งกันและกันเลย

  คนเบียดเบียนกันเพราะคนไม่มีเมตตาต่อกัน  ด้วยเราไม่เห็นความจริงว่าสัตว์ทั้งหลายล้วนเป็นเพื่อนทุกข์เกิดแก่เจ็บตายทั้งหมดทั้งสิ้น  สมมุติว่ามีคน  1 คน  มี 2 ทางให้เลือกคือ  1 . เขาถูกผู้อื่นรักมากที่สุด  2 . เขารักผู้อื่นมากที่สุด  อันไหนถูกต้องตามธรรม  ที่ถูกคือ เขารักผู้อื่นมากที่สุด  ไม่ใช่เรียกร้องความรักจากผู้อื่น  นี่แม่ไม่รักหนู  นี่มันโง่  เพราะคนให้ความรักแก่ผู้อื่นได้นั้นเขาเป็นคนรวย  คนเรียกร้องความรักจากผู้อื่นนั้นเขาเป็นคนจนคนอ่อนแอ

ในวิชาจิตวิทยาสอนว่า  คนจงทำตนให้ผู้อื่นรัก  แต่วิชาทางศาสนาสอนว่า  คนจงทำตนให้รักผู้อื่น  ง่ายนิดเดียวคือ  ปรารถนาขอให้ทุกคนจงเป็นสุขเป็นสุขเถิด  ถ้าเรารักผู้อื่น  เราจะครอบงำเขาไว้ใต้ความรักของเรา.

  มีนิทานเซนเรื่องหนึ่งว่า  วันหนึ่งอาจารย์เดินทางไปกับลูกศิษย์  ลูกศิษย์กล่าวว่า..อ. ครับผมจะบวชแล้วจะฝึกตนเพื่อขนถ่ายสรรพสัตว์ให้ข้ามพ้นจากความทุกข์  อ. ได้ยินอย่างนั้นเลยให้ลูกศิษย์เดินนำหน้าไป  ต่อมาลูกศิษย์ว่า  อ.ครับ  ผมอยากเล่นลูกข่างอยู่ลานวัดวิ่งหยอกล้อกับเพื่อน ๆ  อ.ว่า  เองมาเดินตามหลังข้าเดี๋ยวนี้นะ  เราได้ข้อคิดอะไรจากคำสอนนี้  คือคนเราควรศึกษาเพื่อความเป็นพระโพธิสัตว์.

คำกล่าวว่า  พ่อแม่รักลูกพ่อแม่ต้องมีเวลาให้กับลูก.  เป็นคำกล่าววัตถุนิยมเกินไป  ดูให้ดีพ่อแม่รักลูก  100 %.  แต่พ่อแม่ไม่มีเวลาเพราะท่านต้องไปทำงานหาเงินมาเลี้ยงครอบครัวไม่ใช่ว่าท่านไม่รักนะ.  ความรักมันอยู่ที่จิตใจ.  คนยกมือไหว้ครั้งเดียวด้วยความรักไม่ต้องไหว้หลายครั้งมันมาจากจิตใจนะเรื่องความรัก.  ดังนั้นเราต้องรักพ่อรักแม่ให้มาก ๆ. เมตตานี้เป็นธรรมชั้นสูง.  คนที่มีเมตตาต่อคนอื่นนั้นเป็นคนมีความสุข.

 โปรดอย่าทำวันแห่งความรักเป็นวันแห่งความใคร่.  ถ้าเราเสียเรื่องนี้แล้วเราจะเสียหายมากในชีวิต.  เราอย่าทรยศต่อคำสอนในทางศาสนา.  ทั้งหญิงทั้งชายถ้าไปทำเป็นวันแห่งความใคร่แล้วก็โง่ทั้ง 2 คน.

  เราเรียนหนังสือเพื่ออะไร.  เพื่อไปทำงานหาเงิน.  เอาแค่พออยู่พอกิน.  ทำให้จิตใจมีความสุขสิ.เราอยู่ด้วยเมตตาธรรมค้ำจุนโลก.  ถึงใครจะโกรธ.  กูก็ไม่โกรธมึงแล้วนะ.  มีนิทานเรื่องหนึ่งคือ  สัตว์นรกจะพ้นเวรกรรม.  ยมพบาลถามว่าเวลาจะไปเกิดในเมืองมนุษย์นี่จะให้คนอื่นเลี้ยงดูหรือจะเลี้ยงดูคนอื่น.  เจ้าสัตว์นรกตนนั้นกล่าวว่า จะให้ผู้อื่นเลี้ยงดูตน.  เขาเลยเกิดมาเป็นคนหัวโตพิการนอนขอทานข้างถนนอย่างนั้นแล.  ถ้าจะเลี้ยงดูผู้อื่นจะให้ไปเกิดเป็นผู้นำ  ไปเกิดเป็นคุณครู  เป็นคุณหมอ  พยาบาล.

  เป็นธรรมดาคนเราเมื่อเขามาพูดดีเราก็พอใจ.  พูดไม่ดีก็ไม่พอใจ.  คนเรารู้สุดโต่งอยู่ 2 อย่างคือ ดีใจกับเสียใจ.  ภาษาอังกฤษ  ว่า  Sad ,  Happy  ที่จริงคนเราพระพุทธศาสนาสอนให้คนเรารู้  3 อย่างคือ  1 . รู้ว่าจิตใจเศร้า 2 . รู้ว่าจิตใจสุข  3 . รู้ว่าจิตใจกลาง ๆ  ว่าง ๆ  เวลาคนเราหายใจก็เอากลิ่นกลาง ๆ.  ในกลิ่นหอมและกลิ่นเหม็นก็ไม่เอา.  จิตกลาง ๆ นี้ดีที่สุด.  ( Please  full ) นี่เป็นคำสอนของพระพุทธศาสนา  แต่คนเรารู้แต่ Sad  กับ  Happy  เลยมีแต่ Happy  New  Year, Happy  birthday  แค่นั้น.

  ในพระพุทธศาสนาสอนให้เราเดินทางสายกลาง.  หลักคำสอนในทางพระพุทธศาสนาที่ว่า  คำตำหนิติเตียนมีแต่ประโยชน์อย่างเดียวไม่มีโทษเลย.

เพราะว่าถ้าเป็นความจริง.  คุณขี้เกียจคุณก็ได้รู้และขอบคุณผู้ชี้บอกทางดีให้.  และถ้าเป็นความจริงก็กล่าวเตือนใจไว้ก่อนไม่โกรธ.  อันคนชมนั้นเขายื่นดาบมาให้ทำร้ายเรานะ . ดังนิทานกากับสุนัขจิ้งจอกความว่า...วันหนึ่งกาคาบเนื้อมาจับอยู่บนกิ่งไม้.  ฝ่ายสุนัขจิ้งจอกเห็นแล้วอยากได้เนื้อในปากกามากินเลยวางแผนกล่าวว่า..นี่แม่กาขนดำงามนัก. ใครเห็นก็รักเป็นหนักหนา.  แต่มีอีกหนึ่งอยากฟังเสียงของกา.  คนเขาว่าร้องไพเราะเสนาะดี.  ฝ่ายเจ้ากาได้ยินก็บ้ายอเลยร้องออกมาว่ากากา  เท่านั้นละเนื้อที่คาบอยู่ก็ตกลงมาให้สุนัขคาบเอาไปกินสบาย ๆ  เห็นไหมคำชมกับคำตำนิแตกต่างกันอย่างไร  คนสูญเสียของรักเพราะคำชมนี้และ  เป็นธรรมดาว่ายาดีขมปากโบราณว่านะ  นี้คือสภาวะจิตใจปกติจะอยู่กลาง ๆ เรามีสร้อยเพชรอยู่แล้ว  ใครมาว่าเราเอาสร้อยเพชรกว้างใส่เขา  เดิมทีจิตใจเราเป็นจิตประภัสสรอยู่แล้ว  คำในภาษาไทยนี้อัศจรรย์นัก  ลงท้ายด้วยใจ  แถวที่ 1 หาคำว่า ดีใจ  พอใจ  ปลื้มใจ  สุขใจ  แถวที่ 2 หาคำว่า  เสียใจ  เศร้าใจ  เหนื่อยใจ  เหงาใจ  แถวที่  3 หาคำว่า  โล่งใจ  หวางใจ   สบายใจ  สงบใจ  แถวนี้ละที่ไปทางสายกลางคือพระนิพพาน  ภาษาบาลีว่า  นิพพานํ  ปรมํ  สุขํ.

นักศึกษาลองมาพิจารณาดูคน  3 คนนี้ตอนเข้าห้องสอบ.

คนแรกพอเห็นข้อสอบแล้วดีใจมาก.  ง่ายอะไรอย่างนี้.  เป็นอยู่ด้วยความประมาท  ขาดสติ เผลอสบายใจ.

คนที่สองพอเห็นข้อสอบแล้วกูตกอีกแล้ว.  เวรกรรมดูมาไม่ถูกทุกข้อเลย  เกิดความเสร้าใจ.

  คนที่สามพอเห็นข้อสอบแล้วมีสติสัมปชัญญะ.  จิตใจเป็นกลาง ๆ ค่อยพิจารณาทำข้อสอบไปด้วยความระมัดระวังเมื่อจบแล้วนำมาทบทวนใหม่จนแน่ใจแล้วส่งกระดาษคำตอบ.

  นี่คือทางสายกลาง  เป็นทางแห่งความโล่งใจ  ดังนั้นพระพุทธศาสนาจึงสอนให้คนเราแก้ปัญหาทุกอย่างด้วยจิตใจปกติ  เราต้องใช้ร่างกาย  ใช้สมอง  และรักษาจิตใจให้เป็นปกติ  จึงเป็นเมตตาธรรมค้ำจุนโลกด้วยประการฉะนี้แล.

..........................................

The analysis of love in Buddhism

The word I would like to reach out to the Lord Buddha as a relic. It means that we reach our own cleanliness, lightness, peace of mind.

The word I want to access the Dharma as a relic. Refers to the nature of our own mind.

The word I ask to reach the monks as a refuge. It means that we reach the group in our own minds.

During this period is January, the beginning of the new year. Let us all do good deeds. Today I would like to describe the word love, Pali means mercy, Sanskrit means Mitra, meaning there is a feeling that all animals are blessed. No need for any return

This is absolutely love If you love like lust, the Pali language means lust. This is sensual sensuality.

Asking what is the difference between love and lust ..?

There are 3 issues of sensuality:

1. Lust, lust and lust is suffering.

2. A sensual image, such as a father wants your child to be like your heart desires.

3. A sensual form, for example, wanting to get rank, position, want honor It's abstract

When we have mercy on him, we will not be angry, nor hate. That people cannot love each other because it is comparable to each other by desire, we have to compare two things: body and mind

 When hearts compare We have the same suffering. When the body is compared, all of us are born, old, hurt and die.

All animals are friends born, old, hurt and die together. Everyone loves happiness, hate and suffering as well.

This is the whole world, is the same person. We are friends May your friends be blessed. Do not persecute each other

Persecution people because people have no kindness to each other. For we do not see the truth that all animals are all friends of suffering, birth, and pain. Suppose that there is one person who has 2 options: 1. He is loved by others the most. 2. He loves others the most. Which is fairly correct is that he loves others the most. It does not require the love of others. Hey, I don't love you, this is stupid, because people who can love others are rich. People who call for love from others are poor, weak.

In psychology taught that People make themselves love. But religious subjects teach that People must make themselves love others. It's as simple as I wish everyone to be happy and happy. If we love others We will rule him under our love.

There is a Zen story that One day the teacher traveled with his students. A student said that. Yes, I will be ordained and will train myself in order to transport all living beings away from suffering. Achan heard that so the disciples will go ahead Later, the students said that A. Yes, I want to play a gyroscope in the temple courtyard, run and tease with my friends. What insights can we get from this teaching? That is, people should study for being a Bodhisattva.

The saying that parents love their children, parents must have time for their children. It's too materialistic. Look carefully, parents love their children 100%. But parents do not have time because they have to go to work and earn money to support their family. Love is in the mind. People raise their hands once with love, do not have to pay respect many times, it comes from the mind about love. Therefore, we must love our parents very much. This kindness is a noble virtue. People who are kind to others are happy people.

Please don't make the day of love a lustful day. If we lose this, we will suffer a lot in our life. We do not betray religious teachings. Both women and men, if going to make a day of lust, then both of them are foolish

We study for what. To go to work and earn money Just enough to eat. Make your mind happy. We live with compassion and Dharma to sustain the world. Who is angry I'm not angry with you anymore. There is a story. Hell beasts will pass karma.

Yomphal asked if it was time to be born in a human city, whether it would be given to others or to raise others. The hell beast said, To have others raise themselves. So he was born as a big and crippled man lying on the street beggar. If you are going to raise others, you will be born as a leader. Born to be a teacher, a doctor, a nurse.

Naturally, when he comes to speak well, we are satisfied. Speaking bad is not satisfied. People know two extreme things: rejoice and regret. English as Sad, Happy In fact, people of Buddhism teach people 3 things: 1. Know that the mind is sad. 2. Know that the mind is happy. 3. Know that the middle mind is free. In the smell and the bad smell, it is not. This central mind is the best. (Please full) This is the teaching of Buddhism. But people know, but Sad and Happy, only Happy New Year, Happy birthday only.

In Buddhism teaches us to travel in the middle. The Buddhist doctrine that Reproach is of only benefit, there is no penalty.

Because if it is true You're lazy, you know, and thank you for the good guides. And if this is true, give it a warning, not angry. The audience then gave us a sword to hurt us. As the story of the crow and the fox said ... one day a crow took the meat on a branch. The fox saw and wanted the meat in the pen to eat, and planned to say, this black-haired mother crow is very beautiful. Anyone who sees it is very much love. But there is another one who wants to hear the voice of Ravens. People say that singing good.

And Chao Raven heard it and called out that Ka Ka Only each piece of meat falls down and let the dog take it to eat comfortably. People lose their love because of this compliment and It is normal that good medicine is bad for the old mouth This is a normal state of mind, in the middle, we already have a diamond necklace. Who said I put a wide diamond necklace on him? Originally, our minds were glorious.

The words in Thai language are amazing, end with heart, row 1, find the word glad, satisfied, delighted, delighted, second row, find the word regretted, sad, tired, lonely, row 3, find the word relief, trust, peace of mind, and peace around Towards the middle line is Nirvana, Pali language that Nippanang Nampramang sokkhang.

Students take a look at these 3 people when they enter the exam room.

The first person saw the exam and was very happy. How easy it is. Living with recklessness, lack of consciousness, being at ease.

The second person saw the exam and I fell again. Karma doesn't look right at all There was a serious feeling.

  The third person, having seen the exam, is conscious. Mind-neutral, carefully scrutinize the exam, and then revise it until you are sure and submit the answer sheet.

  This is the middle way. A way of relief Therefore, Buddhism teaches people to solve all problems with normal minds. We have to use our body, use our brain and keep our minds normal. It is therefore compassionate to sustain the world for this reason.

...............................

หมายเลขบันทึก: 688495เขียนเมื่อ 21 มกราคม 2021 11:00 น. ()แก้ไขเมื่อ 21 มกราคม 2021 11:00 น. ()สัญญาอนุญาต: ครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลงจำนวนที่อ่านจำนวนที่อ่าน:


ความเห็น (1)
พบปัญหาการใช้งานกรุณาแจ้ง LINE ID @gotoknow
ClassStart
ระบบจัดการการเรียนการสอนผ่านอินเทอร์เน็ต
ทั้งเว็บทั้งแอปใช้งานฟรี
ClassStart Books
โครงการหนังสือจากคลาสสตาร์ท