Buddhadasa พระมหาเถระผู้ยิ่งใหญ่แห่งศตวรรษที่ 20


Achaan Buddhadasa

 

 

Achaan Buddhadasa

นักปราชญ์ผู้ยิ่งใหญ่ที่สุดของไทยในศตวรรษที่ 20

 

Achaan  Buddhadasa  is perhaps the best known Dharma master in Thailand. In addition to being a great scholar of Buddhist tradition and scriptures, he is learned in many fields. He has written numerous books in Thai and English on meditation, Buddhist philosophy, comparative religion and the application of Dharma to daily life. 

          He teach in  a very open style, using meditation as a way to approach each activity of the day.  He is ecumenical teacher who stresses that the hearth of truth of all religions is the same, freely borrowing images and ways of teaching from all school of religion. Through his numerous Dharma tracts, Buddhadasa has become a leading voice in raising Thai Dharma from simply ritual to an understanding of how peace arises from non-attachment.  

          In going to lived with Buddhadasa on his time, one is free to practice various methods.  One may sit alone and pursue strict mindfulness of breathing as a intensive formal practice, or study the scriptures under the Buddhadasa’s guidance. The monks and nuns who live at Suan Moke monastery practice a kind of meditation-in-action while working in various projects around the monastery. This is the chief focus of Buddhadasa’s teaching-natural meditation done throughout one’s daily activities.  Although he does not deny that the strict intensive methods advocated by many other Theravada teachers may lead to insight and Liberation, he warn us about the dangers of attachment to any formal practice, to concentration, or to any special state of mind.

          Achaan Buddhadasa does not see himself as a meditation master who directs one’s practice but as a good friend who provides a suitable place to live and some good advice on how to allow the natural development of wisdom to take place. His teaching is to encourage people to see clearly how any desire at all leads them to suffering.  Meditation brings the elimination of wrong views.  More and more  we see the uselessness of striving for personal gain or happiness in the constantly changing world outside ourselves and realize the peace of mind that come from non-striving.  This natural unfolding of the path, of morality, clear view, and unselfishness is Buddhadasa’s way of approaching Dharma. It is clear, simple, and un-mystical, leading to the joy of wisdom, the end of suffering.

 

 

 

 

 

 

 

 

                      โอวาทพระธรรมโกศาจารย์ (พุทธทาสภิกขุ)

 

ธรรมะ

 

ธรรมะนั่นแหล่ะคือหน้าที่,  หน้าที่นั่นแหล่ะคือธรรม,  หน้าที่คือสิ่งที่สูงสุดเหมือนกับพระเจ้า  พระเป็นเจ้าที่ว่าช่วยสัตว์มนุษย์ ก็คือหน้าที่  พระเจ้าสักฝูงหนึ่งก็ช่วยคนๆ เดียวไม่ได้ ถ้าไม่ทำหน้าที่   ถ้าฉลาดแล้วทำหน้าที่  หน้าที่ก็จะกลายเป็นพระเจ้าแล้วก็ช่วยได้  นี่เรียกว่าคนที่เป็นมนุษย์มีจิตใจสูง  รู้ว่าหน้าที่คือธรรมะ ธรรมคือหน้าที่

 

ความถูกต้อง

 

ถ้าจะเรียกว่าถูกต้อง ๆ นั้น  คือไม่เป็นอันตรายแก่ฝ่ายใด  และมีประโยชน์แก่ทุกฝ่าย  อย่าเอาเหตุผลอย่างอื่นทาง Logic ทาง Philosophy อะไรมาพูดให้สับสนปนเป  ไม่รู้จะเอากันอย่างไร  เอาหลักทางพุทธศาสนาง่าย ๆ ว่า  ถ้ามันไม่ทำอันตรายหรือเป็นโทษแก่ผู้ใด  และมันเป็นประโยชน์แก่ทุกฝ่ายแล้ว นั่นคือ ความถูกต้อง

 

การทำงานคือการปฏิบัติธรรม

 

ศีลธรรมที่เข้าใจไม่ได้สำหรับสมัยใหม่ก็คือการทำงานคือการปฏิบัติธรรม  นักศึกษา นักการเมือง นักธุรกิจที่มีปริญญาเป็นหางมาจากเมืองนอกเข้าใจไม่ได้  แต่บรรพบุรุษของเราโดยเฉพาะชาวนาเข้าใจได้และมีความสุขเมื่อทำงาน  เศรษฐกิจและสังคมจึงเยือกเย็น

 

 

 

หมายเลขบันทึก: 388033เขียนเมื่อ 25 สิงหาคม 2010 12:15 น. ()แก้ไขเมื่อ 6 กันยายน 2013 23:26 น. ()สัญญาอนุญาต: ครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-อนุญาตแบบเดียวกันจำนวนที่อ่านจำนวนที่อ่าน:


ความเห็น (0)

ไม่มีความเห็น

พบปัญหาการใช้งานกรุณาแจ้ง LINE ID @gotoknow
ClassStart
ระบบจัดการการเรียนการสอนผ่านอินเทอร์เน็ต
ทั้งเว็บทั้งแอปใช้งานฟรี
ClassStart Books
โครงการหนังสือจากคลาสสตาร์ท