การฟังธรรม เข้าถึงธรรมชาติได้จริงหรือ


การฟังธรรม ได้แก่เจตนาที่มีอยู่ในมหากุศลจิต โดยมีโยนิโสมนสิการ คือพิจารณาให้เข้าถึงธรรมชาติ เป็นประธาน

การฟังธรรมที่แท้ คือการฟังปริยัติคือ การศึกษา ปฏิบัติ ปฏิเวธคือผลของการปฎิบัติธรรม ตามหลักพระพุทธศาสนา เพื่อให้เกิดปัญญาอบรมตน ประพฤติปฏิบัติตามหลักธรรมนั้นๆ อันจะเป็นเหตุให้สามารถพาตนให้พ้นจากการเวียนว่ายตายเกิดในวัฏฏสงสารแต่การฟังวิชาการต่างๆ ทางโลกที่ไม่มีโทษ ก็พอจัดเข้าเป็นธัมมสวนกุศลคือความดีงามจากการฟังธรรมะได้โดยประมาณ การฟังธรรมจะได้กุศลมากหรือน้อยขึ้นอยู่กับวัตถุประสงค์ คือความมุ่งหมายของผู้ฟังผู้ที่คิดว่า ถ้าตนไปฟังธรรมอยู่เสมอๆ ชนทั้งหลายจะพากันนิยมชมชื่นยกย่อง เห็นว่าเป็นผู้ที่มีศรัทธา ฟังแล้วยังคิดนำมาคุยโอ้อวดข่มผู้อื่นยิ่งขึ้นไปอีก การฟังดังนี้ อานิสงส์น้อยถ้าฟังธรรมเพื่อขัดเกลาจิตใจตนให้อ่อนโยน มีสติปัญญา รู้จักบาปบุญคุณโทษ ประโยชน์ มิใช่ประโยชน์ ทำให้จิตใจชุ่มชื่นผ่องใสเบิกบาน มีเมตตา กรุณาต่อผู้แสดง ผู้สอน เลิกละจากบาป จากอกุศลต่างๆ การฟังธรรมอย่างนี้มีอานิสงส์มีผลมาก จัดเป็นธัมมสวนกุศลคือความดีเกิดขึ้นจากการฟังธรรมะที่แท้จริงการฟังธรรมนั้น ถ้าฟังด้วยอาการสงบ สำรวม เคารพ ตั้งใจกำหนดจดจำ พิจารณา ไตร่ตรอง เก็บเอาประโยชน์ในเนื้อหาสาระที่ได้ฟัง ทำอินทรีย์ของตนทั้งศรัทธา วิริยะ สติ สมาธิ และปัญญา แก่กล้ายิ่งขึ้น ย่อมเป็นประโยชน์ เป็นบุญกุศลโดยตรง แม้จะเป็นการฟังที่ไม่รู้เรื่อง ไม่เข้าใจความหมายเลย เช่น การฟังสวดมนต์ แต่ผู้ฟังได้แสดงการเคารพตั้งใจกำหนดถ้อยคำ ไม่ส่งใจไปคิดฟุ้งซ่านเรื่องอื่น การฟังนั้นก็ถือเป็นบุญกุศลด้วยเหมือนกัน เป็นทั้งอปจายนกุศลและธัมมสวนกุศล

๙. ธัมมเทสนา การสอนธรรมให้แก่ผู้อื่นธัมมะเทสนากุศลที่มีอานิสงส์มาก ผู้แสดงต้องแสดงด้วยใจบริสุทธิ์ กล่าวคือ ไม่มุ่งหวังในลาภ สักการะ ยศ สรรเสริญ แต่อย่างใด หวังให้ผู้ฟังได้รับประโยชน์อย่างเดียว ถ้าแสดงธรรมด้วยความมุ่งหมายตรงข้าม ถือว่าเป็นธัมมเทสนาที่เป็นกุศลไม่แท้ ไม่ถูกต้อง มีอานิสงส์มีผลน้อย……………………………

หมายเลขบันทึก: 717458เขียนเมื่อ 2 มีนาคม 2024 20:52 น. ()แก้ไขเมื่อ 2 มีนาคม 2024 20:52 น. ()สัญญาอนุญาต: สงวนสิทธิ์ทุกประการจำนวนที่อ่านจำนวนที่อ่าน:


ความเห็น (3)

แปลเป็น EN

Listening to Dhamma is the intention that is contained in Maha Kusala Citta. with Yonisomanasikaran that is, considering access to nature as the president

Listening to the true Dhamma That is, listening to pariyat is studying, practicing. Pativedha is the result of practicing the Dhamma. according to Buddhist principles To gain wisdom and train oneself Behave according to that Dhamma principle. This will be the cause of being able to take oneself out of the cycle of rebirth and death.But listening to various academics A world without blame It is enough to be classified as Dhamma Suan Kusala, which is approximately the goodness that comes from listening to Dhamma.Listening to Dhamma will bring more or less merit depending on the purpose. is the intent of the listenerThose who think that if they always go and listen to the Dhamma All people will admire and admire. Saw that he was a person of faith After listening, you still think about using it to brag and oppress others even more. Listening like this has little merit.If you listen to the Dhamma in order to refine your mind to be gentle, have wisdom, and know the merits and demerits of sins, benefits and non-benefits. Makes the mind moisturized, bright, cheerful, has compassion for the performer and teacher, and stops from sin and from various evil deeds. Listening to Dhamma like this has great benefits. It is classified as Dhamma Suan Kusala, meaning goodness comes from listening to true Dhamma.Listening to the sermon If you listen with calmness, composure, respect, intent on remembering, considering, pondering, and taking advantage of the content you have heard. Make your faculties of faith, perseverance, mindfulness, concentration, and wisdom more powerful. It is beneficial. It’s direct merit. Even if it is listening without knowing I don’t understand the meaning at all, such as listening to prayers. But the listener showed respect and intention in determining the words. Do not send your mind to distracted thoughts about other matters. Listening is also considered a merit. It is both a virtue and a virtue.

  1. Dhammadesana: teaching the Dhamma to others.Dhammadesanakusala that has many benefits The performer must perform with a pure heart, that is, not aiming for profit, worship, rank, or praise in any way. He only hopes that the listeners will benefit. If teaching the Dhamma with the opposite intention It is considered as Dhammadesanā that is not genuine, not correct, has little merit or effect.

แปลเป็นญี่ปุ่น

ダンマを聞くことは、マハ クサラ チッタに含まれている意図です。 ヨニソマナシカンと つまり、大統領として自然へのアクセスを考慮するということです。

真実のダンマを聞く つまり、パリヤートを聞くことは勉強であり、練習であり、パティヴェーダはダンマを実践した結果です。 仏教の原則に従って 知恵を得て自分を鍛える そのダンマ原則に従って行動してください。 これにより、再生と死のサイクルから抜け出すことができるようになります。しかし、いろいろな学者の話を聞いていると、 咎めのない世界 それは、ダンマ スアン クサラとして分類されるのに十分です。これは、ダンマを聞くことから得られる善とほぼ同じです。法を聞くことは、目的に応じて多かれ少なかれ功徳をもたらします。 聞き手の意図であるいつも行って法を聞いていればと考える人 すべての人が賞賛し、賞賛するでしょう。 彼が信仰の人であることが分かりました 聞いた後も、それを使って自慢したり、他の人をさらに抑圧したりすることを考えます。このように聞いてもほとんどメリットはありません。心を磨くために法を聞いて、穏やかになり、知恵を持ち、罪の功罪、利益と不利益を知ることができれば。 心を潤し、明るく快活にし、演奏者や指導者に対して慈悲の心を持ち、罪や様々な悪行を断ち切ります。 このようにダンマを聞くことには大きな利益があります。 それはダンマ・スアン・クサラとして分類されており、善は真のダンマを聞くことから得られることを意味します。説教を聞く 落ち着いて、落ち着いて、敬意を持って、聞いた内容を思い出し、考え、熟考し、活用することに熱心に耳を傾ける場合。 あなたの信仰、忍耐力、マインドフルネス、集中力、知恵の能力をさらに強力にしてください。 それは有益です。 それは直接的なメリットです。 知らずに聴いていても 祈りを聞くとか、全く意味が分かりません。 しかし、聞き手は言葉を決定する際に敬意と意図を示しました。 他のことについて気を散らさないでください。 リスニングもメリットと考えられます。 それは美徳でもあり美徳でもあります。

  1. ダンマデーサナ: 他の人にダンマを教えること。多くの利点があるダンマデサナクサラ 演奏者は純粋な心、つまり利益や崇拝、地位や賞賛などを目的とせず、ただ聴く人が利益を得られることだけを願いながら演奏しなければなりません。 逆の意図で法を教える場合 それは、本物ではなく、正しくなく、メリットも効果もほとんどないダンマデサナーであると考えられています。

แปลเป็นจีน

聽法是摩訶善業心所包含的意圖。 與約尼索馬納斯卡蘭 也就是說,身為總統考慮接觸大自然

聆聽正法 也就是說,聽聞pariyat就是學習、修行。Pativedha是修行佛法的結果。 根據佛教的原則 獲得智慧並鍛鍊自己 根據佛法原則行事。 這將是能夠使自己脫離生死輪迴的因。但聽了各種學者的說法 沒有責備的世界 被歸類為「Dhamma Suan Kusala」就夠了,這大約是來自聽法的善行。聽聞佛法會帶來或多或少的功德,視其目的而定。 是聽者的意圖那些認為只要常去聽聞佛法的人 所有的人都會敬佩和敬佩。 看到他是一個有信仰的人 聽了之後,你還想著用它來吹牛,打壓別人,這樣聽沒什麼好處。若聽聞佛法,以調養心,使心柔和,有智慧,了知罪業、利益、無利益的功過。 使心滋潤、明亮、愉悅,對施行者和上師有慈悲心,遠離罪惡和各種惡行。 像這樣聽法有很大的利益。 它被歸類為“Dhamma Suan Kusala”,意思是善良來自於聆聽真正的佛法。聆聽講道 如果你平靜、鎮定、尊重地傾聽,專注於記住、思考、思考並利用你所聽到的內容。 讓你的信根、精進根、正念根、定根、智慧根更強大。 這是有益的。 這是直接的功德。 就算是在不知情的情況下聽著 我根本不懂什麼意思,例如聽祈禱。 但聽者在決定用詞時表現出了尊重和意圖。 不要讓你的注意力分散到其他事情上。 傾聽也被認為是一種優點。 它既是一種美德,也是一種美德。

  1. Dhammadesana:教導他人佛法。Dhammadesanakusala 有許多利益 表演者表演時必須懷著一顆純淨的心,即不以任何方式謀取利益、崇拜、地位、讚揚,只希望聽者受益。 如果以相反的意圖教導佛法 它被認為是不真實、不正確、沒有什麼功德或效果的法。
อนุญาตให้แสดงความเห็นได้เฉพาะสมาชิก
พบปัญหาการใช้งานกรุณาแจ้ง LINE ID @gotoknow
ClassStart
ระบบจัดการการเรียนการสอนผ่านอินเทอร์เน็ต
ทั้งเว็บทั้งแอปใช้งานฟรี
ClassStart Books
โครงการหนังสือจากคลาสสตาร์ท