MINAT MAHASISWA UNIVERSITI ISLAM YALA


Menggali Ilmu di Negara Seribu Pulau

MINAT MAHASISWA UNIVERSITI ISLAM YALA

UNTUK MENGGALI ILMU DAN PENGALAMAN

DI NEGARA SERIBU PULAU

Oleh:

Mada-o  Puteh*[1]

             Universiti Islam Yala, nama ini sebahagian belum mengetahui dimanakah letaknya instansi tersebut. Kalau kita simak kembali karya Ustaz Phaosan Jehwae (Pensyarah tetap Universiti Islam Yala)  dalam majalah Dewan Bahasa edisi September 2009, Jilid 9 Bilangan 9 yang lepas dengan judul “Universiti Islam Yala Menyambung Hayat Bahasa Melayu” terdapat instansi tersebut berlokasi di Negara Gajah Putih bahagian selatan atau yang dikenal dengan Patani Darussalam alias Serambi Mekah. Universiti Islam Yala merupakan Universiti Islam satu-satunya yang berada di negara tetangga Thailand, dimana mahasiswa yang berkuliyah di sana tidak hanya dari mahasiswa yang beretnik Melayu (Patani) sahaja, namun ada yang dari etnik Thai beragama Islam baik dari selatan bahagian atas, dari daerah pusat (Bangkok) dan sekitarnya, bahagian timur dan juga bahagian utara Thailand. Selain dari itu terdapat juga mahasiswa dari berbagai negara yang berminat kuliyah di sana antara lain dari Republik Rakyat Cina, Republik Islam Iran, Republik Indonesia, Kambodia, Sweden, Sudan dan Saudi Arabia. Universiti Islam Yala sudah berusia 12 tahun dan telah melahirkan 12 jurusan di tingkat sarjana (BA) dan 5 bidang studi di tingkat Master. Jumlah  pensyarah dan kaki tangan sebanyak 365 orang. Para pensyarah selain lulus dari dalam negara juga terdapat kebanyakan lulus dari negara Arab. Selain itu ada yang lulus dari Malaysia, Indonesia, Pakistan, India dan Mesir baik dari  institusi kerajaan mahupun swasta,. Pensyarah yang bertugas selain dari pribumi juga terdapat dari luar negara seperti dari India, Sudan, Mesir, Turkey, Palestina, dan sering juga diadakan jemputan pensyarah tetamu dari Malaysia dan Indonesia.

            Arus pendidikan sekarang maju pesat bersamaan dengan globalisasi dan teknologi informasi yang handal. Sumber ilmu tidak lagi hanya terbatas pada ruang dan negara yang satu, bahkan meluas ke angkasa luar dalam bentuk jaringan dan situs dunia. Dengan ini mahasiswa dari Universiti Islam Yala mulai buka wawasan baru untuk menggali ilmu dan pengalaman ke luar negara. Salah satu negara yang dipilih adalah Indonesia kerana bahasa yang dibicara dan digunakan itu tidak jauh beza dengan bahasa ibunda. Dimana kalau kita lihat keunggulan bahasa Melayu sekarang cukup penting di mata kerajaan Thai, setelah beberapa instansi membuat kajian bahawa kerajaan harus menghidupkan kembali bahasa Melayu di daerah Patani Raya ini. Sekarang bahasa melayu sudah  hidup kembali sehingga tumbuh projek dari kerajaan dengan mengadakan kursus bahasa Melayu kepada pegawai kaki tangan kerajaan yang bukan dari etnik Melayu. Projek mendatang kerajaan Thai akan memasukkan mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah tingkat dasar dan menengah bahkan sampai tingkat pengguruan tinggi.

            Indonesia yang dikenal dengan negara seribu pulau itu jika ditinjau kembali jumlah pulau yang ada seluruhnya sekitar 17,508 pulau, tetapi yang mempunyai penduduk hanya 6,044 pulau sahaja. Indonesia mempunyai keluasan seluruhnya sekitar 5,085,606 kilometer persegi, terdiri dari daratan tanah 1,919,443 kilometer persegi dan lautan 3,166,163 kilometer persegi. Bahasa yang dibicara oleh kelompok etnik lebih dari 300 suku dengan bahasa yang berbeza 583 bahasa seperti Bahasa Aceh, Batak, Jawa, Sasak, Dayak, Minahasa, Toraja, Bugis, Halmhera, Ambon, Jeram, Minangkabau, Sunda, Bugis dan Betawi. Indonesia sebagai negara ke-empat terbesar setelah Cina, India dan Amerika Serikat. Sekitar 121 juta atau 60.1 % di antaranya tinggal di Pulau Jawa, pulau yang paling padat penduduknya dengan tingkat kepadatan 103 jiwa perkilometer persegi. Penduduk Indonesia tahun 2010 diperkirakan sekitar 234.2 juta jiwa. (http://kepri-dev.bps.go.id/in/sensus-penduduk-2010/162-sensus-penduduk-2010) Indonesia bersempadankan Malaysia di Pulau Borneo, Papua New Guinea di Pulau Papua, dan Timor Leste di Pulau Timor. Negara jiran lain termasuklah Singapura, Filipina, Australia dan wilayah India Kepulauan Andaman dan Nicobar.

Menurut Darwis Harahap dalam prakata Sejarah pertumbuhan bahasa Melayu bahawa bahasa Melayu secara khusus ialah salah satu dialek daripada beratus dialek lain yang terdapat di Nusantara (alam Melayu). Pemilihan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sama ada di Indonesia, Malaysia mahupun di Brunei bukanlah dibuat secara sewenang-wenangnya. Ia dipilih terutama faktor sejarahnya, iaitu bahasa yang sudah dikenali dan digunakan sejak zaman-berzaman. Dari bukti ini terdapat bahawa bahasa Indonesia juga termasuk bahasa Melayu dengan dialek yang berbeza dengan bahasa Melayu yang digunakan di Malaysia dan daerah-daerah lain. Bahasa Melayu ini walaupun dialeknya berbeza tetapi dapat difahami jika dibicarakan di Nusantara. Bahasa Melayu mudah diterima oleh masyarakat Nusantara sebagai bahasa perhubungan antarpulau, antarsuku, antarpedagang, antarbangsa, dan antarkerajaan karena bahasa Melayu tidak mengenal tingkat tutur.

Bahasa Melayu dipakai di mana sahaja di wilayah Nusantara serta makin berkembang dan bertambah kukuh keberadaannya. Bahasa Melayu yang dipakai di wilayah Nusantara dalam pertumbuhannya dipengaruhi oleh corak budaya daerah. Bahasa Melayu menyerap kosakata dari berbagai bahasa, terutama dari bahasa Sanskerta, bahasa Persia, bahasa Arab, dan bahasa-bahasa Eropa. Pentingnya bahasa Melayu membuat minat mahasiswa pada umumnya dan khususnya dari Universiti islam Yala untuk mencari perdana atau biasiswa untuk melanjutkan kuliyah di sana khususnya di bidang bahasa. Dimana pada tahun yang lepas (2009) terdapat mahasiswa dari Universiti Islam Yala yang dapat biasiswa (Darmasiswa) dari kerajaan Indonesia sebanyak 5 orang untuk kursus bahasa Indonesia. Selain itu juga 6 orang yang dapat biasiswa di tingkat Master, dimana bentuk biasiswa tersebut meliputi biaya perjalanan (pergi dan pulang), biaya kuliyah, biaya hidup termasuk di dalamnya asuransi kesehatan. Pada tahun 2010 jumlah penerimaan mahasiswa program darmasiswa kerajaan Indonesia dari 66 negara meningkat menjadi  691 orang, terdiri dari mahasiswa yang berasal dari Malaysia 4 orang, Thailand 83 orang dan dari negara-negara  lain sebagai berikut;

 

No.

Nagara

Jumlah

Unit

No.

Nagara

Jumlah

Unit

1

Aljazair

1

orang

34

Malaysia

4

orang

2

Agrentina

8

orang

35

Mesir

5

orang

3

Australia

7

orang

36

Mexico

5

orang

4

Austria

1

orang

37

Moldova

10

orang

5

Azerbaijan

1

orang

38

Norwegia

1

orang

6

Bangladesh

12

orang

39

Pakistan

4

orang

7

Belgia

1

orang

40

Peru

1

orang

8

Brazil

2

orang

41

Philippina

10

orang

9

Bulgaria

1

orang

42

Polandia

53

orang

10

Cambodia

9

orang

43

Portugal

6

orang

11

Canada

7

orang

44

Romania

7

orang

12

Chile

1

orang

45

Russia

20

orang

13

China

39

orang

46

Serbia Montenegro

11

orang

14

Colombia

1

orang

47

Singapore

1

orang

15

Czech Republic

14

orang

48

Slovakia

31

orang

16

Denmark

1

orang

49

Slovenia

1

orang

17

Ecuador

1

orang

50

South Africa

11

orang

18

Estonia

15

orang

51

Spain

12

orang

19

Fiji

1

orang

52

Srilanka

2

orang

20

France

16

orang

53

Swedia

2

orang

21

Germany

13

orang

54

Swiss

1

orang

22

Greece

3

orang

55

Tajikistan

4

orang

23

Grenada

3

orang

56

Thailand

83

orang

24

Hongkong

5

orang

57

Timor Leste

5

orang

25

Hungary

22

orang

58

Turkey

2

orang

26

Iran

2

orang

59

Ukraina

17

orang

27

Italy

12

orang

60

United Kingdom

11

orang

28

Japan

38

orang

61

United States

29

orang

29

Korea Selatan

23

orang

62

Uzbekistan

14

orang

30

Laos

27

orang

63

Kazakhistan

2

orang

31

Latvia

1

orang

64

Venezuela

4

orang

32

Lithuania

2

orang

65

Vietnam

18

orang

33

Madagascar

12

orang

66

Yaman

2

orang

Sumber : http://darmasiswa.diknas.go.id/english/seleksi3.php

             Dari jumlah mahasiswa Thailand 83 orang itu termasuk mahasiswa dari Universiti Islam Yala sebanyak 22 orang, dimana mahasiswa lebih minat dibanding pada tahun yang lepas. Faktor apa sahaja yang mendorong mereka untuk mengikuti program tersebut. Salah satu adalah dorongan dari pensyarah yang selaku Alumni (lulusan) Indonesia dimana terdapat 8 orang di instansi ini yang selalu mencerita keunikkan Indonesia sehingga mahasiswa sebahagian merasa tertarik. Faktor yang lain dari cerita kawan yang pernah mengikuti program tersebut atau yang pernah dapat biasiswa pada tahun yang lepas menceritakan suasana di Indonesia dalam sudut yang berbeza dengan negara kita sehingga tertarik untuk mencari mengalaman baru.

            Mahasiswa yang mengikuti program tersebut kebanyakan dari jurusan Bahasa Melayu, dimana mereka masih pada semester 3 - 6 atau tahun ke dua dan tiga. Mereka rela melakukan drop sementara untuk menggali ilmu dan pengalaman baru. Waktu hidup di dunia ini, kita harus bersungguh dalam menggali ilmu. Jika ke luar negara, tidak hanya untuk belajar atau kuliyah sahaja bahkan dapat mencari mengalaman hidup juga. Hidup harus seimbang raihkanlah pengetahuan dan pengalaman buat masa mendatang yang lebih cemerlang. Untuk menghadapi kampus baru di luar negara, kita juga perlu ada strategi dalam belajar atau kuliyah. Kunci keberhasilan belajar adalah pada kemampuan menyesuaikan diri dengan lingkungan akademik yang baru sekaligus memahami aturan akademik yang berlaku. Jalin komunikasi yang baik dengan pembimbing. Manfaatkan sarana atau fasiliti yang disediakan sebanyak mungkin. Yang paling penting masuklah ke komuniti akademik secara penuh dan bersungguh. Oleh demikian banyak yang bisa didapatkan dari belajar di luar negara, tetapi semuanya perlu dikembangkan dalam sebuah framework rencana masa depan. Selain itu kemuncak dari belajar perlu dilakukan dengan gembira dan seimbang.

            Pepatah Melayu mengatakan “Lain ladang lain belalang, lain lubuk lain ikan” maka raihkanlah pengetahuan dan pengalaman, suatu hari ada perubahan menuju kemajuan yang sangat pesat. Dengan minat mahasiswa Universiti Islam Yala dalam menggali ilmu dan pengalaman harap dapat membangun instansi ini yang lebih kuat, kukuh dan terkenal. Bahasa Melayu yang dibicara mempunyai standar yang sama dapat difahami oleh masyarakat Nusantara, tidak hanya sekedar di daerah Patani Raya sahaja. Selain itu juga melalui bahasa Melayu ini akan memperkukuh hubungan silaturrahmi antar negara Nusantara. Mudah-mudahan suasana kerusuhan yang berlaku di selatan Thailand juga berkurang dan akhirnya padam bersamaan dengan keakuan bahasa Melayu sebagai bahasa penduduk etnik Melayu Patani.

            “Hidup Bahasa Melayu, kau tidak pernah menghilang dari jiwaku. Jutuh bangun, diakui atau tidak oleh kerajaan Thai, kau tetap bahasaku dan bahasa ibundaku”.

 

 

 

 



*  Pensyarah  tetap di Fakulti Sastera dan Sains Kemasyarakatan Universiti Islam Yala, Thailand

หมายเลขบันทึก: 463850เขียนเมื่อ 5 ตุลาคม 2011 17:57 น. ()แก้ไขเมื่อ 16 มิถุนายน 2012 17:44 น. ()สัญญาอนุญาต: ครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-อนุญาตแบบเดียวกันจำนวนที่อ่านจำนวนที่อ่าน:


ความเห็น (0)

ไม่มีความเห็น

พบปัญหาการใช้งานกรุณาแจ้ง LINE ID @gotoknow
ClassStart
ระบบจัดการการเรียนการสอนผ่านอินเทอร์เน็ต
ทั้งเว็บทั้งแอปใช้งานฟรี
ClassStart Books
โครงการหนังสือจากคลาสสตาร์ท