สัตว์ ๖ ทัศน์

อ.ต๋อย

หลังจากอ่านความเห็นของคุณ sr แล้วผมเห็นด้วยกับท่านครับขอนำไปปรับให้เป็นเชิงบวกขึ้นสักหน่อยแล้วค่อยนำมาเผยแพร่ครับผม

ขอบคุณท่านมากครับ

บันทึกนี้เขียนที่ GotoKnow โดย  ใน เครื่องมือจัดการความรู้

คำสำคัญ (Tags)#สัตว์ ๖ ทัศน์

หมายเลขบันทึก: 627628, เขียน: 17 Apr 2017 @ 23:00 (), แก้ไข: 18 Apr 2017 @ 07:08 (), สัญญาอนุญาต: ครีเอทีฟคอมมอนส์แบบ แสดงที่มา-ไม่ใช้เพื่อการค้า-ไม่ดัดแปลง, ดอกไม้: 1, ความเห็น: 1, อ่าน: คลิก


ความเห็น (1)

sr
เขียนเมื่อ 

1) "...วิทยาศาสตร์ที่เรารู้จักกันทุกวันนี้ยังไม่สมบูรณ์ ..." Science is and always will be "work in progress" - because it is a quest for knowledge or truth. Buddhism for "all of us" is also "work in progress" - until we realize the "ultimate truth".

2) I strongly disagree with "branding animals" (especially on คน คือ พุทธิจริต - because man is more like a container of all moha, dosa, lopa (and in other words raga, vitakka, saddha). Man has potentials to learn "the truth above āsava" but wastes his learning on 'wordly sensation'). It is obvious that you brand them based on 'your perception' of these animals. Facts are quite different. กระทิง gaur is a very calm and peaceful animal, driven to extinction by man; หมู pig is, by nature if allowed to roam free, very clean and shy animal but man keep them in small cages so they can't excrete anywhere else but where they are. Pigs are again quite loving and gentle - when man treats them 'right';... --I don't know หมี bear intimately to say what they are really like. And I think you don't either. So let's not brand them this way or that way. Prejudice and non-fact based judgement should never be among Buddhists.

3) There are differences in this world, but we should learn to be mindful and conduct ourselves in "เมตตา กรุณา มุทิตา" (walking/working together) ways. Ordinary people can act in extra-ordinary ways in some circumstances.