Buat dipelajari


Lelaki sejati

Aku pernah bertanya pada Bunda, bagaimanakah lelaki
Sejati itu?

Bunda menjawab, Nak…

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari bahunya
yang kekar dan perutnya yang keras,

Tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya….

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang,
Tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran…..

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya,

Tetapi dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa …

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia di hormati ditempat bekerja,
Tetapi bagaimana dia dihormati didalam rumah dan keluarganya…

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan, tetapi dari sikap bijaknya memahami
Persoalan…Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang,

Tetapi dari hati yang ada dibalik itu…

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari banyaknya
Wanita yang memuja, tetapi komitmennya terhadap
Wanita yang dicintainya…

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah
barbel yang dibebankan,tetapi dari tabahnya dia
menghadapi lika-liku kehidupan…

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari kerasnya membaca kitab suci,

Tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang IA baca…

Ayo apakah Saya, Anda adalah lelaki sejati????

Belum terlambat sobat tuk berubah!!!!!

Mengertilah siapa Kita insya Allah Kita dimengerti orang-orang di sekitar Kita.

Understanding and love.

คำสำคัญ (Tags): #lelaki sejati
หมายเลขบันทึก: 116978เขียนเมื่อ 5 สิงหาคม 2007 08:29 น. ()แก้ไขเมื่อ 23 มิถุนายน 2012 03:18 น. ()สัญญาอนุญาต: จำนวนที่อ่านจำนวนที่อ่าน:


ความเห็น (29)

       ASSALAMUALAIKUM 

Bagi  saya  ingin tahu   lelaki yang  sejati ialah  hitam  manis  dan  suara  elok  seperti  uztaz  abd.rahman suaranya  sangat  lembut.

           Assalamualaikum ...

     saya sudah membaca tulisan cikgu, yang bertajuk "Lelaki sejati" entahlah kenapa mengikut perasaan saya susah sangat untuk mendapat lelaki seperti yang sifatkan itu, sekalipun dalam pagar Jamiah ini,  Bagaimanakah pendapat Cikgu untuk mendapatnya.

selamat menjawab dan saya menunggu jawapan dari Cikgu, terima kasih.       

   

Assalamualaikum

       Pada masa sekarang ini..Saya  belum pernah berjumpa lagi dengan lelaki yang di sifatkan itu "LELAKI SEJATI" .Saya berfikir tentang masa sekarang ramai lelaki tetapi tidak bersifat dengan sifat-sifat terpuji,  saya terdapat lelaki yang suara lantang tetapi belum tentu benarnya.  yang saya tanyakan :

berapa ramai yang terdapat dalam jamiah kita ?

terima kasih dan sampai jumpa.

Assalamualaikum

Bagi saya juga  seorang lelaki yang ber iman

 tetap tekun mengamalkan  agama dalam kehidupan mereka, sebab lelaki yang berjaya mesti memberikan kejayaan  kepada kita bersama. 

Terima Kasih dan tolonglah tuliskan lagi.

Assalamualaikum

      Lelaki  sejati  bagi pendapat saya, ialah  orang yang  beriman dan  kesungguhan hati dalam segala hal terhadap  saya. OK?

                             Terima kasih dan wasalam,

 ASALAMUALAIKUM.

           Saya  sudah  membaca  tulisan  cikgu   yang bertajuk " lelaki  sejati. " dalam  pemikiran  saya. saya  mahu  lelaki yang  beriman dan bertakwa  kepada  Allah.  dan  lelaki   yang  penuh  tanggung  jawab  dalam    menghadapi
halangan  yang  telah  menemui. dan  lelaki yang  saya  suka  ialah  lelaki yang  hitam manis  lagi senyum  manis  dan  ia tetap  penderian  dengan  saya  selama-lama  atau  kekal abadi.

AMIN  YA  RABBALALAMIN.

Terima  kasih  cikgu  banyak-banyak

Insyaallah  sampaikan  ketemu  lagi.

Saya   setuju...,betul  apa  yang  dikatakkan....., liangalinya   melihat  pada  luaran   sahaja   tapi  melihatlah  didalam  hatinaya....,   luaran  hanaya  kecak    seketika, sahaja tapi   didalam   hati  yang   ikhlas  yang  suci  akan   betahan  sampai   ke  hujung   nyawa......,

Lelaka ialah harapan  umah2 sekarang oleh kerana makin hari makin hilang itu tanda hari kebangkitan. Lelaki yang sejati ialah bukan pada paras rupanya bukan pada harta bendanya bukan pada lembut katanya bahkan siapa dapat bertemui dengan lelaki yang gigih kerjanya tambah taqwanya tekun Ibadatnya itu lahLelaki tetapi Lelaki Sejati payah untuk mencari oleh karana ia sudah tinggal semenjak seribu tahun lepas Adakah ia anda? jawabnya Muhamad rasulullah ialah Lelaki sejati cuntuhi Lelaki sejati

Assala mualaikum Wr.Wb. Alham dulillah...

saya sudah membaca tulisan Cikgu tentang lelaki sejati, ya, memang adalah baik tulisannya, dan semastinya  lelaki memelikinya, termasuk saya akan berusaha mendapati gelaran itu, ....tetapi saya bertentangan dengan pendapat ADRN yg mengatakan berapa ramai yang terdapat dalam jamiah kita ? memang sualan tidak ada jawaban(tak dapat di jawab), tetapi nampaknya membuat keputusan belum diuji, kepada  seorang terlebih dahulu, hendaklah bersengka baik terhadap sesama muslim, ya kan?

Terima kasih dan sampai jumpa.

Assalamualaikum, saya nama Hilsam dasing, mengikut pendapat saya,  lelaki sejati ialah mereka yang beriman , akhlak yang baik dalam  musyarakat. 

   Wassalam.

 

terima kasih kepada  mada-o. dan berharap supaya menulis lagi.

Assalamualaikum.

 kepada ustaz dan kawan kawan...

      Saya telah membaca   yang telah ditulis oleh kawan kawan mengenai Lelaki yang sejati.

      mengikut pendapat saya tentang  lelaki sejati ialah lelaki yang  beriman dengan sejati ..., tidak takut melainkan kepada Allah...,  bertanggung jawab terhadab kewajipannya ...., samada kewajipan terhadap  ugama, diri,  keluarga dan masyarikat disekitarnya.

   terima kasih, sampai jumpa lagi insya Allah.

        

saya sudah membaca tulisan cikgu tentang lelaki sejati, memang benar masih terdapat  lelaki yang baik di dalam jamiah kita, terdiri dari pada pelajar2 dalam dan luar negera, mareka  sebagai lelaki yang bersifat dengan sifat2 terpuji di jamiah kita, maka bulihlah mengamalkan dengan sifat terpujimereka. supaya  menjadi contoh kepada kita semua.

terima kasih,sampa jumpa lagi.

 ASALAMUALAIKUM.

lelaki  sejati. " dalam  pemikiran saya.

lelaki yang beriman,  bertakwa pada Allah, sentiasa berada  dijalan  kebenaran dan beramal dengan ihklas dalam segala pekerjaan serta menggikut sunnah.

Terima kasih dan wasalam

    

Assalamualaikum ...

     saya sudah membaca tulisan cikgu, yang bertajuk "Lelaki sejati"  mengikut perasaan saya betul dengan perkatan di atas dengan sifat atau kelakuan tersebut  masih adanya banyak di Jamiah kita ankab banyak  Tetapi wanita manakah yang ada matahati lihat Lelaki semajam ini .....

        adakah lelaki semajamini adabanyak di pasar- pasar.....

    fikir lah..........wassalam

 

 

Assalamualaikum

       Saya sudah  membaca  tulisan tersebut,  pada  umumnya  sebahagian  yang bulih  diterima dan  ada  pula hal yang  tidak  sependapat,  pokoknya  perkara  ini menjadi  sesuatu  yang biasa,  ingin saya menasihatkan  sebagai  buah  hati lelaki yang  sejati  ialah lelaki  yang benar - benar taat printah Allah  dan megikut  sunnat nabi SAW  sebagai Nabi kita . Terima kasih. 

Assalamualaikum, saya suda membaca tulisan tajuk "lelaki sejati", pendapat saya itu adala betul sebahagian  dan sebahagiannya tidak demakian.  lelaki sejati  ialah bersifat berani menempuh  ujian dalam kehidupan, beramanah  kepada diri sendiri,   keluarga musyarakat  dan agama.

OK  atau tidak , terim kasih.

อัสลามุอลัยกุม

ผมคิดว่าผู้ชายที่แท้จริงก็คือ คนที่เมื่อสัจธรรมมาถึงเขาพร้อมที่รับมันโดยไม่ลังเลใจ เหมือนกับท่านอบูบักรอัดสิดดีกที่ยอมรับท่านนบีโดยไม่ลังใจ

Assalamualaikum  saya kagum membaca cerpen ini kerana sekurang-kurangnya dapat memberi panduan kepada wanita agar membuat pemilihan dengan lebih teliti bagi memilih bakal suami nanti.Bagi lelaki pula masih berpeluang bagi membaiki tabiat sedia ada agar berperangai lelaki sejati sebagaimana yang telah Bunda jawab.Bagi saya lelaki idaman ialah seorang  berilmu ,beramal dan beriman.

       Asalamualaikum

       Lelaki sejati bagi saya ialah orang yang  

    beriman  kepada Allah dan ada tanggung

   jawap dalam rumah  tangga

    WASLAM.......

saya kagum dengan penulisan cikgu dan saya setuju dengan pendapat bunda cikgu.Saya belum berjumpa dengan seorang lelaki sejati tetapi kata orang tua memang benar kerana mereka sudah mandi air panas sebelum orang muda seperti saya.Tetapi sekarang lebih sukar untuk berjumpa dengannya sebab keadaan yang kacau-bilau semakin rumit dan orang yang berilmu ditangkap dan dibunuh oleh tentera kerajaan.Adakah mereka bersalah?Adakah mereka berkomplot dengan kumpulan berkenaan?saya amat risau anak-anak meraka yang masih kecil,mereka yang tidak tahu apa-apa...

ฉันขอรักเดะดะห์คนเดียว

Assalamualaikum Wr.Wb.

Sya telah membaca tulisan Cikgu yang bertajuk "Lelaki Sejati" mengikut pendapat saya lelaki sejati ialah mereka yang beriman dengan yakin kepada Allah dan rukun iman yang lain, mereka juga mendawahkan manusia  menuju kearah menegak keislaman di muka bumi ini.

Terima kasih dan sampai jumpa lagi insya Allah.

รักนายคนเดียว จาก น้องแอบคิดถึงฟี่ (น้องแนน)
 "คิดถึงจังเลยอยากมีเวลาอย่างนี้นานๆๆ"
Saya telah membaca tulisan cikgu di atas, mengikut pendapat saya lelaki sejati ialah mereka yang kasih kepada Allah dan Rasul melebihi segala sesuatu di dunia ini, terima kasih.

Asalamualaikum.

saya berpendapat bahawa lelaki sejati ialah mereka yang mentaati Allah dan Rasul serta menegakkan Islam dalam kehidupan dunia ini.

Terima Kasih dan sampai jumpa

salam adik-adik dan peminat sekalian

pertama Cikgu ucapkan selamat dan berjaya terhadap peminat kali ini, sebenarnya ini bukan bidang pengajaran khusus buat Cikgu, tapi pada kuliah dahulu harus mengikuti program bahasa sehingga dapat menguasai dengan baik, namun Cikgu merasa pengalaman dan pengetahuan masih di bawah pensyarah lainnya.

Kesempatan ini dapat memberi saham buat adik-adik supaya lebih kaya disegi bahasa dan tutr kata yang dapat digunakan dalam pelajaran dan pengajaran

Lain dari yang itu juga, Cikgu coba mepublikasikan Peribahasa Melayu supaya dapat diguna sebagai peribahasa harian kita

bagaimana sekiranya, sikalan komentar ya

salam

 

Peribahasa Melayu Harian

assalamualaikum wr wt

Memang sikap lelaki pada asalnya dijadikangan tabiat nya kekerasan, dengan kekerasanya itu lah qaum lelaki berusaha membuat supaya menjadikan seorang insan yang bernama ma'musia

wassalam

assalamualaikum wr wt

lelaki adalah harimau apabila memburu mangsa,dimakan nya tinggallah tulang sahaja, tetapi mangsa perempuan hancur lah semua tak tinggal apa-apa pun !!!!!

ini kah leleki sejati?

wassalam

 

พบปัญหาการใช้งานกรุณาแจ้ง LINE ID @gotoknow
ClassStart
ระบบจัดการการเรียนการสอนผ่านอินเทอร์เน็ต
ทั้งเว็บทั้งแอปใช้งานฟรี
ClassStart Books
โครงการหนังสือจากคลาสสตาร์ท